O podatkovnoj i informacijskoj pismenosti
Podatkovna i informacijska pismenosti, i rjeđe korišten pojam digitalne pismenosti, opisuju sposobnost razumijevanja, interpretacije, analize i korištenja podataka i informacija u digitalnom okruženju. Iako među njima postoji razlika često se koriste kao sinonimi.
Znamo da se podacima bilježe činjenice (informacije) o različitim pojavama stvarnog svijeta. Interpretirani podaci donose informaciju koja je osobito korisna u procesima odlučivanja. Pojmovi podatka i informacije se tako isprepliću: informacija se materijalizira u obliku podataka, a podaci se interpretacijom "pretvaraju" u informaciju.
Podatkovna pismenost je sposobnost osobe da razumije, interpretira i koristi podatke na svjestan i učinkovit način, koristeći pritom vještine rukovanja podacima, kao što su:
- prikupljanje podataka: Podatkovno pismena osoba je sposobna prikupiti relevantne podatke iz različitih izvora, koristeći tehnike pronalaženja podataka, analize izvora podataka i metoda prikupljanja podataka.
- obrada i analiza podataka: Važan dio podatkovne pismenosti je sposobnost obrade i analize podataka, što uključuje razumijevanje analitičkih metoda, korištenje alata za analizu podataka te interpretaciju rezultata analize.
- vizualizacija podataka: Podatkovno pismena osoba je sposobna predstaviti podatke na jasan i razumljiv način kroz grafikone, dijagrame, tablice i druge vizualne alate, što olakšava razumijevanje i interpretaciju podataka.
- kritičko razmišljanje: Važan aspekt podatkovne pismenosti je sposobnost kritičkog razmišljanja o podacima, što uključuje ocjenu pouzdanosti podataka, prepoznavanje nedostataka u metodama prikupljanja podataka kao i donošenje relevantnih zaključaka temeljem raspoloživih podataka.
- etika i privatnost podataka: Podatkovna pismenost uključuje svjesnost o korištenju podataka na transparentan i odgovoran način pridržavajući se zakonskih i etičkih smjernica, te poštujući privatnost osoba.
Informacijska pismenost je sposobnost osobe da prepozna, ocjenjuje i koristi informacije na svjestan i učinkovit način, koristeći pritom vještine kao što su:
- pronalaženje informacija: Informacijski pismena osoba pronalazi relevantne informacije koristeći različite izvore (internet, knjižnice, baze podataka ...).
- procjena pouzdanosti informacija: Važan aspekt informacijske pismenosti je sposobnost procjene pouzdanosti informacija, kao i prepoznavanja pouzdanih izvora informacija.
- kritičko razmišljanje o informacijama: Informacijski pismena osoba kritički razmišlja o informacijama koje preuzima, izvoru i autoru informacija, namjeri informacija, metodi prikupljanja, istinosti informacija ...
- etičko korištenje informacija: Informacijska pismenost uključuje svijest o etičkim pitanjima vezanim uz korištenje informacija, kao što su primjerice autorska prava, ili pravila citiranja te kako koristiti informacije na odgovoran i etički prihvatljiv način.
- komunikacija informacija: Informacijski pismena osoba je sposobna učinkovito komunicirati informacije, primjerice prezentirati informacije na jasan i razumljiv način te ih dijeliti putem različitih medija.
Podatkovna pismenost se fokusira na sposobnost rukovanja podacima: temelji se na razumijevanju, analizi i obradi podataka, usmjerena je na sirove podatke, često je više kvantitativna i analitička, naglašava sposobnost rada s analitičkim metodama, uključuje poznavanje izvora podataka, metoda prikupljanja podataka i tehnika upravljanja podacima. Fokusira se na to kako se podaci generiraju, prikupljaju i obrađuju, zahtijeva vještinu u upotrebi alata za analizu podataka, programskih jezika i softvera za analizu podataka.
Informacijska pismenost se fokusira na sposobnost rukovanja informacijama: uključuje i podatke, ali obuhvaća i detaljnije razumijevanje konteksta, znanja, činjenica i njihove primjene, multidisciplinarna je i može se primijeniti u različitim poljima i kontekstima, uključujući istraživanje, obrazovanje, donošenje odluka, oslanja se na procjenu vjerodostojnosti, pouzdanosti i relevantnosti izvora informacija, potiče kritičko razmišljanje u ocjenjivanju kvalitete i pristranosti informacija, uključuje i aspekte medijske pismenosti.
(2.2.2024.)